Wczesne wspomaganie
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w poradni realizowane jest przez:
- Diagnostykę potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz zdrowotnych dzieci połączoną
z ustaleniem form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, profilaktyczno-wychowawczej oraz opieki i kształcenia specjalnego.
- Pomoc rodzinie w rozpoznawaniu niepełnosprawności dziecka.
- Współpracę z ośrodkami zajmującymi się wspomaganiem rozwoju dzieci.
- Ustalanie kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania
i wsparcia rodziny dziecka oraz prowadzenie różnego rodzaju form terapii
w stosunku do dzieci. - Opracowywanie i realizację z dziećmi i ich rodzinami indywidualnych programów wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka.
- Prowadzenie spotkań indywidualnych i grupowych psychoedukacyjnych, profilaktycznych, terapeutycznych z dziećmi, rodzicami w celu niesienia pomocy psychologicznej. Udzielanie pomocy rodzinie w odpowiedniej interpretacji zachowań dziecka i prawidłowej na nie reakcji.
- Dokumentowanie działań prowadzonych w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
Zasady rekrutacji dzieci do wczesnego wspomagania:
- Opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania.
- Rejonizacja: rejon poradni zgodnie z miejscem zamieszkania lub rejon poradni zgodnie z przynależnością do przedszkola.
- Wiek dziecka – do 6 roku życia lub rozpoczęcia nauki w szkole
- w pierwszej kolejności dzieci do 3 roku życia
- Edukacja przedszkolna:
- w pierwszej kolejności dzieci nie uczęszczające do przedszkola
- w następnej kolejności dzieci uczęszczające do przedszkoli, które nie udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Tylko w przypadku wolnych miejsc:
- dzieci realizujące opinię wczesnego wspomagania w Ośrodku Wczesnej Interwencji lub w innej poradni
- dzieci realizujące wychowanie przedszkolne w Przedszkolu Integracyjnym,
- dzieci realizujące wychowanie przedszkolne w Zespole Szkół i Placówek Specjalnych